PROFILUL TANARULUI SOFER DIN ROMANIA

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore uit magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris [...]
  • Din luna aprilie 2017, instructorii auto se vor putea inscrie online, pe site-ul ro, pana pe data de 31 mai 2017, intr-o harta interactiva, pe judete
  • Studiul in baza chestionarului completat pana acum de 204 tineri soferi scoate la iveala un profil interesant al soferului roman, asa cum rezulta din interpretarile de mai jos

In cadrul Campaniei sociale a Academiei Titi Aur (ATA): “ViATA e a ta”, care se deruleaza la nivel national in 2017, intr-o prima etapa, in perioada 01 decembrie 2016 – 15 martie 2017, a fost realizat un chestionar in randul a 204 conducatori auto, cu o medie a varstelor de 27 ani. Acest studiu se va derula pe toata perioada campaniei, urmand ca inainte de finalizarea acesteia, specialistii Academiei Titi Aur sa reanalizeze raspunsurile primite si sa comunice rezultatele finale.

Scopul principal al Campaniei “ViATA e a ta” este de a trage semnale de alarma asupra motivelor din cauza carora au loc accidentele rutiere in Romania, de a constientiza conducatorii auto asupra riscurilor la care se supun in trafic, pornind in special de la faptul ca, in randul soferilor din categoria 18-24 ani, accidentele rutiere reprezinta cauza nr. 1 de deces. Parteneri in cadrul campaniei sunt Politia Rutiera Romana si Autoritatea Rutiera Romana. Ca parteneri media, Campania “ViATA e a ta” are sustinerea Pro TV, Europa FM, Virgin Radio, Blitz TV, Elevate, precum si multe publicatii si site-uri de sport si auto.

Avand in vedere ca una dintre cauzele principale consta in faptul ca tinerii soferi nu sunt suficient de bine pregatiti, ne-am propus ca, in 2017, echipa de traineri ai Academiei Titi Aur sa specializeze aprox. 1.000 de instructori auto, deoarece acestia pot face diferenta pentru generatiilor viitoare de soferi”, sustine Titi Aur, directorul general ATA. Numarul total de instructori ce vor fi specializati in cadrul campaniei tine foarte mult de implicarea sponsorilor, care ar trebui sa acopere, practic, costurile de instruire a acestora. Pana acum, foarte multe companii s-au aratat interesate de proiectul Academiei Titi Aur, insa finalizarea si realizarea unui buget necesar este inca in faza de discutii. Motiv pentru care, partenerii care considera utila implicarea lor in campania “ViATA e a ta”, sunt rugati sa o contacteze pe Mirela Secan, coordonatoarea Campaniei, la 0722.266.610 sau la mirela.secan@titiaur.ro.

De asemenea, incepand cu luna aprilie 2017, site-ul campaniei www.viataeata.ro va fi functional, iar instructorii auto din toata tara se vor putea inscrie online, intr-o harta interactiva, pe judete. Pasul urmator va fi setarea si anuntarea oraselor din tara, impreuna cu partenerii implicati (orase unde vor putea participa si instructorii din judetele invecinate) unde se va deplasa Unitatea Mobila a Academiei Titi Aur, precum si programarea cursurilor, care vor incepe abia in vara.

Chestionarul realizat de Academia Titi Aur are 50 de intrebari complexe, a fost completat sub anonimat, iar conducatorii auto care au raspuns provin, in aceasta prima etapa, din Bucuresti.

MASINA, PERMISUL SI SCOALA DE SOFERI

Majoritatea repondentilor au obtinut permisul de conducere din prima si conduc o masina personala, in mod frecvent, respectiv 2-3 ore pe zi, invocand ca motiv pentru condus, in mare parte, necesitatea, urmata de placere. Rezultatele sunt prezentate in tabelul urmator:

Au obtinut permisul din prima

Conduc o masina personala 2-3 ore de condus in medie pe zi Au obtinut permisul in Bucuresti Conduc din necesitate Conduc din placere
58% 68% 56,5% 69,5% 53%

27%

Capacitatea cilindrica a masinilor conduse frecvent este de 1100-1500 cm3 si 1600-2000 cm3 avand intre 71-100 CP si 101-140 CP. “Este important de mentionat ca majoritatea celor chestionati nu au stiut sa completeze aceste informatii despre masina pe care o conduc si nu sunt constienti de puterea acesteia. Ori, masina poate deveni o arma, daca nu ii cunoastem capabilitatile”, considera dr. Emil Gatej, psiholog si trainer in cadrul Academiei Titi Aur.

Cu privire la scoala de soferi, repondentii au declarat ca orele de legislatie la care au participat sunt cuprinse fie intre 20-24 de ore, fie sub 10 ore, iar orele de traseu sunt cuprinse cu precadere intre 25-30 de ore, cu o durata de 60 de minute.

 20-24 ore de legislatie

 Sub 10 ore de legislatie  25-30 de ore de traseu  Durata de 60 de minute
38% 36% 80%

57%

Faptul ca 36% din cei 204 de conducatori auto care au completat chestionarul au parcurs sub 10 ore de legislatie, este un lucru ingrijorator, care predispune la incalcarea regulilor si la risc”, a subliniat coordonatorul chestionarului “ViATA e a ta”, dr. Emil Gatej.

50,5% dintre cei chestionati afirma ca atitudinea instructorului auto a fost una profesionista, in mare masura, iar pregatirea de care au beneficiat in timpul scolii de soferi a fost una buna si foarte buna, conform unui procent de 48% dintre tinerii care au raspuns la intrebari.

Repondentii considera ca, dupa obtinerea permisului de conducere, au avut in mare masura toate cunostintele necesare traficului cotidian si nu au solicitat o pregatire suplimentara inainte de a iesi in trafic. Dupa finalizarea scolii de soferi, cei mai multi participanti la studiu au condus pentru prima data intr-un interval de 1-30 de zile, insotiti de tata sau de un prieten.

Astfel, conform rezultatelor statistice, un procent de 38,5% dintre cei care sustin ca au avut parte de o pregatire foarte buna in cadrul scolii de soferi au iesit pentru prima data in trafic insotiti de un membru al familiei, respectiv tatal, urmat de un procent de 34,2% dintre participanti, care au iesit insotiti de un prieten.

In ceea ce priveste factorii care pot influenta sau facilita obtinerea permisului de conducere, pentru majoritatea celor care au raspuns la chestionar, acestia nu au existat, in timp ce 6,5% dintre participanti au ales influentarea prin factori sociali (relatii de prietenie) sau factori cu implicatii financiare, un procent de 5%. “Vom analiza si urmari in continuare acest procent, pentru a vedea daca prin extrapolare la numarul total de detinatori de premise de conducere, aceste cifre devin alarmante”, a mentionat dr. Emil Gatej.

Majoritatea celor chestionati apreciaza cel mai mult la o masina – SIGURANTA si cel mai putin – VITEZA, iar culoarea predominant preferata este negru.

ACCIDENTELE RUTIERE

Din datele furnizate de Politia Rutiera Romana, in calitatea sa de partener in cadrul Campaniei “ViATA e a ta”, in 2016, numarul total de accidente grave inregistrate la nivel national a fost de 8.686, acestea fiind soldate cu 1.912 persoane decedate, 8.286 raniti grav si 3.620 raniti usor.

Conducatorii auto tineri (cu varsta intre 16 si 30 de ani) sunt vinovati de producerea a 2.186 de accidente grave, respectiv 25,16% din total, soldate cu 510 persoane decedate, respectiv 26,67% din total morti in accidente rutiere, 2.300 de raniti grav (27,75% din total raniti grav) si 1.401 raniti usor (38,70% din numarul ranitilor usor rezultati din accidente grave).

Tinerii incepatori (din categoria de varsta 16 – 30 de ani, cu o vechime in conducere de sub un an) sunt vinovati de producerea a 342 de accidente grave (15,64% din total accidente comise de tineri), soldate cu 71 persoane decedate, 379 raniti grav si 284 raniti usor.

Principalele cauze ale accidentelor grave produse de tinerii intre 16 si 24 de ani

 CAUZA

 Accidente

grave

 Morti Raniti

grav

 Raniti

usor

 Viteza neadaptata la conditiile de drum

 381  83  427  275

 Neacordare prioritate pietoni

 109  16  95  8

 Depasire neregulamentara

 85  24  110

 96

 Neacordare prioritate vehicule  84  7  89

 76

 Nerespectare distanta intre vehicule  51  7  52

 24

 Conducere sub influenta alcoolului  47  13  45

 31

Principalele cauze ale accidentelor grave produse de tinerii intre 25 si 30 de ani

 Viteza neadaptata la conditiile de drum

      365      85    407       269

 Neacordare prioritate pietoni

 142  15  130  9

 Neacordare prioritate vehicule

 99  2  114  80
 Nerespectare distanta intre vehicule  78  15  75

 48

 Depasire neregulamentara  65  22  74

 56

 Conducere sub influenta alcoolului  55  19  62

 25

In ceea ce priveste informatiile care au reiesit din studierea datelor obtinute in cadrul Campaniei “ViATA e a ta”, cu privire la accidentele de circulatie, frecventa raspunsurilor arata ca, cei mai multi dintre cei chestionati au fost implicati in accidente rutiere (71%), doar 30,5% au recunoscut ca s-au facut vinovati de producerea unui accident, in timp ce 40,5% afirma ca au cazut victime imprudentei altor participanti la trafic, cu toate ca acestia afirma ca depasesc frecvent limita de viteza in localitate, intr-un interval cuprins intre 0-9 km/h si 10-20 km/h, iar in afara localitatii intr-un interval cuprins intre 10-20 km/h. “Sesizam in acest caz prezenta a doua tipuri de vina: vina legala si vina morala. Un conducator auto ce nu respecta limitele de viteza este mult mai predispus ca, in cazul unor situatii periculoase, sa nu aiba timp sa reactioneze corect”, sustine psihologul Academiei Titi Aur.

Un procent de 41% dintre cei care sustin ca au provocat din propria vina un accident de circulatie, sustin ca depasesc limita de viteza cu 10-20 km/h. De asemenea, un procent de 42,4%, dintre cei care nu au provocat niciun accident de circulatie, sustin ca nu depasesc limita de viteza, iar 28,1% dintre acestia, depasesc viteza cu 10-20 km/h.

In momentul actual, participantii la studiu au declarat ca sunt pregatiti in mare masura si chiar in foarte mare masura pentru traficul cotidian si ca s-au confruntat foarte rar sau chiar deloc cu situatii limita la volan, situatii in care sa simta ca nu au cunostintele necesare pentru a face fata, sustinand de asemenea ca au un stil de condus foarte prudent.

Cei care, insa, au avut parte de astfel de situatii, 15,5% au mentionat ca motiv VITEZA neadaptata la conditiile meteorologice nefavorabile. “Sesizam aici o discrepanta intre gradul de constientizare a propriilor cunostiinte si realitate. Bias-ul de tip optimist ce interfereaza in aceasta zona face ca soferii sa aiba comportamente de tipul “pot orice”, nu conteaza nici conditiile meteo, nici situatiile in care riscul de producere a accidentelor este mult sporit”, sustine dr. Emil Gatej, psiholog si trainer in cadrul Academiei Titi Aur.

La intrebarea “Te-ai confruntat pana acum cu situatii limita, la volan, in care ai simtit ca nu ai cunostiintele necesare pentru a face fata?”, frecventele raspunsurilor au fost urmatoarele:

 Zilnic

 Evit astfel de  situatii  Defectiuni  tehnice  Foarte rar  Foarte des  In conditii  meteo  nefavorabile  Din cauza  vitezei  Nu

3,5%

10% 11,5% 31,5% 1,5% 14,5% 1%

24,5%

Pentru cei care au raspuns “NU” la aceasta intrebare, motivele invocate sunt dupa cum urmeaza:

Stapanesc si cunosc foarte bine masina

Ma bazez pe instinct si viteza de reactie Stiu tot ce imi trebuie ca sa evit un accident Nu am avut niciun incident neplacut Conduc foarte prudent
32,7% 16,3% 8,2% 26,5%

14,3%

TELEFONUL MOBIL

Frecventa raspunsurilor indica faptul ca participantii la acest studiu folosesc telefonul mobil intre 2 si 3 ore pe zi si ca cel mai important atunci cand conduc este atentia distributiva.

Dintre cei care folosesc telefonul mobil 7 ore pe zi, un procent de 64,4% considera atentia distributiva ca fiind cea mai importanta la volan.

De asemenea, majoritatea repondentilor au catalogat atentia distributiva ca fiind cea mai importanta, urmata de respectarea regulilor de circulatie, dupa cum arata cifrele analizate:

Oglinzile retrovizoare

Distanta fata de masina Viteza regulamentara Respectarea regulilor de circulatie Pastrarea calmului la volan Atentia distributiva
13% 6% 4,5% 25% 5,5%

45%

CENTURA DE SIGURANTA

De asemenea, un procent de 69% afirma ca isi pun des, in calitate de sofer, centura de siguranta, insa nu acelasi lucru se poate spune si atunci cand devin pasageri ai unui vehicul, doar 6,5% afirmand ca folosesc centura de siguranta si in spate.

OBOSEALA SI ALCOOLUL

In ceea ce priveste momentele de condus intr-o stare avansata de oboseala, acestea sunt foarte rare, iar privitor la conducerea autovehicului sub influenta bauturilor alcoolice, frecventa raspunsurilor inclina cu precadere spre nu iar in mai putine cazuri spre foarte rar. Procentele pentru conducerea intr-o stare avansata de oboseala sunt prezentate in primul grafic, urmat de graficul cu privire la conducerea sub influenta bauturilor alcoolice.

AGRESIVITATE

Ziua

Luni Vineri Duminica Alta zi
45% 30% 5%

15%

Majoritatea celor chestionati afirma ca devin rar agresivi la volan, 62,5%, cel mai adesea in zilele de luni si vineri fie dimineata intre 7:00 si 11:00, fie la final de program intre orele 16:00 si 18:00.

Interval orar

Dimineata

7-11:00

La pranz

12-15:00

Final de program

16-18:00

Seara

19-22:00

37,5% 6,5% 35%

14,5%

CURSURI DE CONDUCERE DEFENSIVA

Cei mai multi dintre participantii la studiu considera ca un curs de conducere defensiva ar ajuta soferii sa fie mai constienti si ca un asemenea curs le-ar putea schimba stilul de condus, motiv pentru care cred ca ar fi extrem de util ca acest tip de curs sa fie obligatoriu pentru orice sofer sau cel putin pentru cei care sunt implicati in accidente rutiere. Aceste lucruri au reiesit si din observatiile facute de cei care au completat Chestionarul realizat de Academia Titi Aur.

In ceea ce priveste inlocuirea masinii conventionale cu masina electrica, 27,5% dintre repondenti considera ca acest lucru se poate intampla intre 10 si 25 de ani si considera ca faptul ca nu polueaza este cel mai mare avantaj al acesteia. 53,5% dintre tinerii cu media varstelor de 27 ani, care au completat Chestionarul “ViATA e a ta” isi doresc o masina electrica si cred ca o vor detine peste 10-15 ani.

Leave your comment

Please enter your name.
Please enter comment.