13 REGULI SIMPLE PENTRU A FI UN SOFER BUN

Ne lansam zilnic in tumultul circulatiei rutiere autohtone impinsi de sarcini de serviciu, probleme casnice ori, pur si simplu, pentru a ajunge la locuri de odihna sau relaxare, situatii in [...]

Ne lansam zilnic in tumultul circulatiei rutiere autohtone impinsi de sarcini de serviciu, probleme casnice ori, pur si simplu, pentru a ajunge la locuri de odihna sau relaxare, situatii in care ne confruntam cu tot felul de parteneri de trafic, mai mult sau mai putin corecti sau politicosi.

Unii sunt agresivi, grabiti din nastere. Profund patrunsi de problemele lor arzatoare, acestia se lupta cu incapatanare sa fie primii la semafor, depasind coloane intregi, claxoneaza nerabdatori in prima milisecunda de la aparitia luminii de culoare verde, dojenindu-te aspru ca nu te dai cat mai rapid din fata lor. Altii, mult prea inceti sau nesiguri, nu reusesc sa se incadreze usor in ritmul fluxului de trafic ori pe benzile corespunzatoare pentru efectuarea corecta a virajelor sau, pur si simplu, opresc oriunde si oricum, pentru ca acolo au ei treaba, fara a lua in calcul ca incomodeaza traficul sau blocheaza pe altcineva.

Avand in vedere acest tablou haotic, in care traficul cotidian ne suprasolicita, obosindu-ne excesiv, iar comunicatele de presa, care anunta producerea de accidente grave, ne bombardeaza zilnic in buletinele de stiri, ne intrebam retoric: ce inseamna sa fii un sofer bun?

Pentru unii, un sofer bun este cel care se descurca bine in trafic aglomerat, ajungand rapid la orice destinatie sau cel care poate conduce neintrerupt pe distante mari, in conditii diverse. Pentru altii, un sofer bun este acela care conduce zilnic, nu a primit amenzi sau nu a fost implicat in accidente. Si raspunsurile pot continua…

Din punct de vedere al pregatirii teoretice, un sofer bun este acela care cunoaste regulile de circulatie, dar mai ales le respecta cu strictete, fara a face niciun fel de rabat sau concesie, indiferent de motiv (“pentru ca ma grabesc” sau „pentru ca asa fac si altii”). Un bun sofer trebuie sa cunoasca si sa aplice principiile conduitei preventive, sa adopte o atitudine defensiva, politicoasa in trafic, fara sa raspunda provocarilor, punandu-se la mintea unor teribilisti, pentru ca escaladarea situatiilor tensionate poate duce la agresiuni sau accidente.

Practic vorbind, un sofer bun nu trebuie „sa stie sa mearga tare”, ci sa-si incadreze viteza in limitele legale si, mai mult decat atat, s-o adapteze permanent la conditiile meteo, de drum sau de trafic. El trebuie sa detina, pe langa indemanarea necesara manevrarii automobilului, capacitatea de a constientiza situatiile de risc si de a previziona modul in care pot reactiona partenerii de trafic, pentru a lua rapid deciziile optime necesare continuarii deplasarii in conditii de siguranta.

Conducerea unui autovehicul, in conditii de siguranta, presupune a avea simtul masurii, al echilibrului si al stapanirii de sine. Cel aflat la volan trebuie sa gandeasca modul cum sa solutioneze rapid conflictele ce-i apar in cale, fapt ce presupune o abordare realista, flexibila, a problemelor de trafic cu care este confruntat, in functie de imprejurari.

In fine, un sofer bun isi respecta partenerii de drum, dand dovada de politete rutiera. Este adevarat ca educatia, stilul de viata, conditia socio-profesionala, anturajul sau factorii contextuali influenteaza in mare masura comportamentul unei persoane, dar ceea ce trebuie sa nu uitam este faptul ca in trafic toti suntem parteneri egali (indiferent de categoria de participanti din care facem parte), avand drepturi si obligatii bine definite prin lege.

Important este ca, inca din timpul pregatirii in vederea obtinerii permisului de conducere, sa acordam importanta necesara dobandirii unor deprinderi complete si corecte, care trebuie pastrate cu sfintenie si ulterior obtinerii permisului de conducere, in ciuda tendintei de relaxare si „integrare” in trendul general al traficului zilelor noastre.

Ca reguli de baza, un sofer bun:

  1. planifica din timp calatoriile, informandu-se asupra traseului optim si aloca suficient timp pentru a nu se grabi, luand o marja de siguranta;
  2. intotdeauna verifica autovehiculul inainte de a pleca la drum prin examinare sumara;
  3. nu conduce in stare de oboseala, sub influenta bauturilor alcoolice ori a medicamentelor contraindicate in timpul conducerii auto;
  4. odata urcat la volan isi verifica si regleaza pozitia scaunului, tetierei si oglinzilor;
  5. nu pleaca de pe loc fara sa-si cupleze centura de siguranta si fara sa se asigure ca si pasagerii au facut acest lucru, inclusiv pe locurile din spate!
  6. respecta limitele legale de viteza si adapteaza permanent viteza la conditiile de trafic/meteo si nu se hazardeaza in manevre riscante;
  7. detine permanent controlul asupra autovehiculului, fara a lasa nimic la voia intamplarii;
  8. nu foloseste telefonul mobil fara dispozitiv „hands free” si limiteaza la minimul posibil convorbirile, fara a folosi alte facilitati (tastare mesaje, navigare web, social media etc.);
  9. isi concentreaza atentia asupra traficului si conducerii autovehiculului, evitand orice alta activitate care i-ar putea distrage atentia;
  10. semnalizeaza din timp orice schimbare a directiei de mers si se incadreaza corespunzator;
  11. in mers, pastreaza o distanta de siguranta corespunzatoare fata de vehiculele care il preced;
  12. foloseste cu precadere banda intai (de langa acostament), iar banda doi sau trei numai pentru depasire, revenind pe banda intai imediat ce o poate face in conditii de siguranta;
  13. opreste si stationeaza regulamentar, asigurand corespunzator autovehiculul.

Respectand aceste 13 reguli simple, cu siguranta veti reusi sa va bucurati de placerea de a conduce multe mii de km fara probleme in trafic. Nu este greu, desi unele dintre recomandari ne-au iesit din obisnuinta, afectandu-ne negativ stilul de conducere.

In incheiere, va adresez provocarea de a fi buni soferi, de a reveni la normalitate, chiar daca veti intalni destui „bizoni” in trafic, care va vor jena sau apostrofa. Daca fiecare dintre noi va incerca sa fie mai prudent, mai constient si responsabil, atunci vom avea parte cu totii de siguranta in trafic!

@Costin Tatuc, Consultant al Academiei Titi Aur

Leave your comment

Please enter your name.
Please enter comment.